Ezt olvasta már?


Sarkvidéki hideg: csúcson az abroncscsere szezon

A sarkvidéki hideg még több autóst kényszerít az abroncscserére. Ezekben a hetekben közel 1,5 millió autós cserélteti le nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.

Ebben az időszakban 300.000 autós új téli abroncsot is vásárol, amire akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3-4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone például már defekttűrő technológiával kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait is, mert az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat a havas úton bekövetkezett defekt.

Méterekben mérhető a különbség

Nedves útfelületen, egy 60 km/óra sebességgel haladó autó fékútja korszerű, innovatív mintázattal rendelkező téli abronccsal, 16 méter körüli, kopott abronccsal már a 20 métert is meghaladja, egy közepesen használt nyári gumival viszont még ennél is hosszabb, 22 méter körüli. Havas jeges útfelületen a fékút azonban jelentősen megnő! Egy csupán 40 km/óra sebességgel haladó, új téli gumikkal felszerelt autó megállásához 25 méter, használt téli gumival már 40 méter, míg kopott nyári gumikkal már több, mint 80 méter szükséges. A közúti forgalomban életek múlhatnak a métereken, hiszen ha egy hirtelen lefékező autó után, vagy egy úttestre lépő gyalogos előtt kell megállnunk, akkor minden centiméter számít.

 

7°C alatt is biztonságban: elsősorban a keverék és a profilmélység számít

Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.

A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.

„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.

Havas úton még veszélyesebb a defekt

A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50.000 km-t is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a Bridgestone statisztikái szerint pedig a defektek 23%-a sötétedés után következik be, ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.

A defekttűrő technológiával készült abroncsok használata éppen ezért a téli útviszonyok között fontos közlekedésbiztonsági előnyt jelent, emellett pedig szükségtelenné teszi a pótkerék használatát, ami a gépkocsik súlyának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésében is fontos szerepet játszik.

 

HAT VEZETÉSI JÓTANÁCS TÉLI UTAKRA A BRIDGESTONE-TÓL

Készen áll arra, hogy az időjárás hidegre fordultával szembenézzen a téli vezetés veszélyeivel? A vezetőknek minden évben fel kell frissíteniük téli vezetési ismereteiket, és emlékezniük kell ezekre az egyszerű vezetési tippekre.

1. Takarítson le mindent a járművéről!

Mielőtt a volán mögé ül, távolítsa el az összes havat és jeget a szélvédőről, valamint a jármű tetejéről és oldalairól. Ne felejtse el eltávolítani a kipufogócsövet esetleg eltömítő jeget sem, nehogy az égéstermékek visszaszivárogjanak a jármű utasterébe!

2. Emelkedőkön használjon alacsony sebességfokozatot!

Emelkedőn, alacsony sebességfokozatban jobb a kerekek tapadása. Ha havas úton vezet váltogassa a sebességet és a sebességfokozatokat a kerekek tapadásának maximalizálása, valamint a megcsúszás vagy kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Havas vagy jeges úton soha ne használja a tempomat-ot (automatikus sebességtartó)!

3. Vezessen óvatosan, és hagyjon nagyobb féktávot!

Járművének még téli gumikkal is nagyobb a féktávolságra, mint száraz útviszonyok között. Az ökölszabály az, hogy a száraz úton való fékezéshez képest háromszor nagyobb féktávolságot kell hagyni akkor, ha havas vagy jeges úton vezet. Ha gyorsan hajt, a még ennél is nagyobb féktávot kell hagynia. Ha nem szükséges, ne álljon meg az emelkedőkön! Minél gyakrabban kell teljes álló helyzetből újra elindulnia, annál nagyobb a kockázata annak, hogy elakad.

4. Ne üljön autóba, ha nem muszáj!

Ha nem feltétlenül szükséges hóban vezetnie, ne tegye! Amennyiben viszont nincs más lehetőség, összpontosítson az útra, és készüljön fel váratlan helyzetekre! Tanulmányozza az időjárás-jelentést is! Az útviszonyok ismerete segíti a megfelelő felkészülést.

5. Figyeljen a fekete jégre!

A fekete jég pont úgy néz ki, mint a pocsolya. Ha erre ráhajt, könnyen elvesztheti uralmát a jármű feletti. Ne feledje: ha egy út csúszósnak tűnik, jó eséllyel az is! Vezessen lassan, és tesztelje az esetleges feketejég-foltokat a kerekek enyhe elfordításával vagy enyhe fékezéssel!

6. Legyen tisztában a kifarolás vagy megcsúszás esetén alkalmazandó lépésekkel!

Amikor az első vagy a hátsó kerekek kipörögnek, az alábbi módon nyerheti vissza uralmát a jármű felett:

  • Vegye le a lábát a pedálokról! Kifaroláskor a gázadás és a fékezés sem segít, sőt még ronthat is a helyzeten. Az általános tanács kifarolás esetén az, hogy finoman kormányozzunk a csúszás irányába. Amint a jármű kerekei újra tapadnak, enyhén fékezhet vagy gyorsíthat!
  • Másként kell eljárni az első és a hátsó kerekek kipörgése esetén. Ha az első kerekek csúsznak, az enyhe fékezés segít az irányítás visszaszerzésében, ha azonban a hátsó kerekek csúsznak meg, akkor lassú gyorsítással érjük el ugyanezt a hatást.

·        A jármű teljes sebesség melletti csúszásakor hasonlóan járjon el! Vegye le a lábát a pedálokról, és kormányozzon óvatosan arra, amerre haladni szeretne!







0
0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Lézeres jégfúróval tárhatják fel az Europa és az Enceladus titkait

A Naprendszer jeges holdjainak – például a Jupiter Europajának vagy a Szaturnusz Enceladusának – felszíne alatt rejtőző óceánok...

Orbán Viktor bejelentette: lesz 14. havi nyugdíj - íme a részletek

Orbán Viktor bejelentette, hogy a kormány döntést hozott a 14. havi nyugdíj bevezetéséről, és jelenleg a részletek kidolgozása folyik....

A siker ára: miért érzi magát egy egész generáció kiégettnek?

A kiégés a munkahelyen ma már nem kivétel, hanem lassan norma. Egyre több ember ébred reggel azzal az érzéssel, hogy nincs kedve felkelni,...

Különös dolgokat produkált egy megfigyelés alatt álló üstökös

A 3I/Atlas üstökös, ami mindössze a harmadik ismert látogató a Naprendszeren túlról, az elmúlt hónapokban különleges figyelmet kapott a...

Számok és lapszámok

Hatvan évvel ezelőtt, 1965. november elsején jelent meg az Ifjúsági Magazin első száma. Hogy jön ez ide? Úgy, hogy abban a lapban tették...

30 méterre a strandolóktól jelent meg egy nagy fehér cápa, és egyre többen vannak

Idén nyáron példátlan számban jelentek meg nagy fehér cápák New York és New Jersey partjainál, ami a szakértők szerint a...

1000 és 1500 forintos fürdőbelépők, novemberi termálfürdős árengedmények

Áremelés az egyik budai termálfürdőben; 1500 forintos napi fürdőbelépő Hajdú-Biharban; egy napig 1000 forint a nyugdíjas belépő...

Egyik nap fejfejásra panaszkodott, másnap otthonában összeesve találtak rá a csodálatos magyar színésznőre

A századelő egyik legnagyobb tehetsége volt Huszka Nelly, akiről évtizedeken át alig esett szó. Pedig ez a fiatalon elhunyt, kivételes...

Egy ősi szokás lehet az oka, ami miatt minden hajnalban felriadsz

Miért ébredünk fel éjjel 3-kor? Egy ősi alvási szokás nyomában.

Ribakina könnyű győzelmet aratott a világbajnokság első napján

Iga Swiatek után Jelena Ribakina is simán nyert a rijádi a WTA-világbajnokság nyitónapján: utóbbi Amanda Anisimovát győzte le könnyedén.

0

Sport

Szenzációs hírt kapott Szoboszlai a Liverpool mai sorsdöntő meccse előtt

A magyar futballista óriási elismerésben részesült, a nemzetközi szaklap felülbírálta önmagát.

51 éves a dzsungelbunyó, amit egymilliárdan láttak

A helyszínen 60 ezren, a televíziók előtt pedig egymilliárdan nézték a dzsungelbunyót, amelyen Muhammad Ali esélytelenként legyőzte az addig verhetetlennek vélt nehézsúlyú bokszvilágbajnokot. Az évszázad egyik le

„Ez hihetetlen” – Angliában is ámulnak Tóth Balázs elképesztő bravúrján + videó

Hatalmas ölelést adott a vezetőedző a magyar válogatott kapusnak.

Közel a megegyezés: a Real Madrid brazil sztárja Franciaországba igazolhat

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a Real Madrid a francia élvonalba adja kölcsön a brazil Endricket.

Vége a románcnak. Lamine Yamal bejelentette, hogy szakított Nicki Nicole énekesnővel

A Barcelona szélsője, Lamine Yamal bejelentette, hogy véget ért kapcsolata Nicki Nicole énekesnővel. A pár mindössze három hónapig volt együtt.

Olyan trend uralkodik az európai labdarúgás elitjében, amit a Liverpool képtelen elsajátítani

A Mersey-parti csapat egyik méretes gyengeségére az egész kontinensen nagyobb hangsúlyt fektetnek az elmúlt hónapokban.

Xabi Alonso rejtélyes megjegyzése lehetett az utolsó szög a Real-tehetség koporsójába

Carlo Ancelotti ismét segíthetné a menekülőben lévő játékos karrierjét, de ehhez a madridiak új edzőjének őszintesége is kéne.

„Ilyet még nem láttam" – a Győr edzője elámult kapusa teljesítményétől

Az ETO hőse is megszólalt a BL-rangadón aratott siker után.

0
0

Bulvár

Kemény üzenet érkezett Orbán Viktornak: Ez abszurd, ezt vonja vissza a jelenlegi magyar kormány, vagy egy új

Marie Bjerre dán európai ügyekért felelős miniszter szerint a kormányfő csak ürügyet keres.

Csődbe ment a TV2 sztárja, teljesen elszegényedett

Durva titokra derült fény a csatornán megismert celebről.

Elfogadták a jogszabályt. Kerítésadó jön, minden méter kerítés után

Egy 2015 óta érvényben lévő jogszabály lehetőséget biztosít az önkormányzatok számára arra, hogy egyedi települési adókat vezessenek be olyan adótárgyakra, amelyeket nem sújt központi adóteher, és amelyeket j

Férje kezét fogva jelentette be a hatalmas örömhírt a meseszép Várkonyi Andrea

Várkonyi Andrea és Mészáros Lőrinc újabb jótékony kezdeményezése: 200 millió forinttal támogatják a családokat.

Óriási a riadalom Moszkvában, Ukrajna oda vágott az oroszoknak, ahol a legjobban fáj

Az ukránok az orosz energiainfrastruktúra szívébe csaptak bele, oda, ahol a „Stratégiai gyűrű” három vezetéke találkozik Moszkva közelében. Ezekben benzint, dízelt és kerozint szállítottak az orosz csapatoknak.

A nyílt utcán kerítették be újpestiek Kubatov Gábort, elképesztő jelenet játszdóott le a kamerák előtt

A Fradi elnöke szorult helyzetbe került, de támadt egy mentő ötlete.

Tragikus a helyzet, ennyi a nyugdíja a magyar tévésztárnak, akiért az egész ország odáig volt

Szomorú hírt közöltek az egykor mindenki által piedesztálra emelt sztárról.

"Kimentem a folyosóra, és már hullottak a könnyeim" - Krug Emília megható búcsúja - Fotók

Ma este kerül képernyőre Krug Emília utolsó ATV-n vezetett műsora, a Civil a pályán. A Nap Híre információi szerint megható, érzelmekben és könnyekben gazdag lett a búcsú.

Orbán válaszút előtt: két szék között a padlóra eshet

Nem lehet egyszerre Vlagyimir Putyin és Donald Trump kedvében járni. Lényegében ezt üzente az amerikai elnök az orosz energiahordozók importjával kapcsolatos embargó alóli felmentés megtagadásával Orbán Viktornak, a

blogmorzsák

Repülés, kutyatartás, húsfogyasztás - te lemondanál róluk?

A fogyasztók gyakran tévesen ítélik meg, hogy mindennapi szokásaik milyen mértékben járulnak hozzá a klímavédelemhez.

Maduro levele

Most nem lennék Lavrov, de Putyin sem: bárhogyan is határoznak Venezuelával kapcsolatban, rossz lesz a döntés.

0